رفتن به محتوای اصلی
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷
.

دسته بندی اخبار

دسته بندی عمومی

بازی تلگرام در پازل جنگ رسانه‌ای دشمن

عضو ناظر مجلس در شورای عالی فضای مجازی مطرح کرد

بازی تلگرام در پازل جنگ رسانه‌ای دشمن

رمضانعلی سبحانی‌فر، رییس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی معتقد است ضمن استفاده از همه ابزارها برای غلبه بر دشمن، باید هوشمندانه و بدون غفلت عمل کرد تا در هر شرایطی، مصالح و منافع ملی مصون بماند.

 

•سال گذشته، عده‌ای از شرایط و ظرفیت تلگرام سوءاستفاده کردند و شرایط خشونت و اغتشاش را به وجود آوردند

•هم‌اکنون عضویت ۲۵ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های بومی ثبت شده است که ۱۰ میلیون آن کاربر فعال است

 

فرمایشات مقام معظم رهبری گواه این ادعاست که جنگ رسانه‌ای در کنار جنگ اقتصادی، نقشه راه دشمن برای ضربه زدن به هویت و کیان جمهوری اسلامی است. تولید محتوای متناسب با شرایط روز کشور و بهره‌گیری درست از ابزارهای رسانه‌ای در این جنگ - که به هنگام بروز و ظهور، مخاطبان معدود و محدودی را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه تمام جامعه را نشانه می‌گیرد- برنده نهایی را مشخص می‌کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر، رییس کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی معتقد است ضمن استفاده از همه ابزارها برای غلبه بر دشمن، باید هوشمندانه و بدون غفلت عمل کرد تا در هر شرایطی، مصالح و منافع ملی مصون بماند. 

نماینده مردم سبزوار در مجلس دهم با اشاره به فرمایشات و هشدارهای مقام معظم رهبری درباره جنگ رسانه‌ای ، اظهار داشت: "در جنگ رسانه‌ای آن چه مهم است، تولید محتواست که بستگی به قدرت و توان فکری بازوان اجرایی هر طرف، می‌تواند پیروز یک میدان را مشخص کند."

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا تلگرام می تواند یکی از ابزارهای دشمن علیه کشورمان باشد یا خیر؟ چنین گفت:"تلگرام، یک اپلیکیشن ارتباطی در فضای مجازی است و مثل هر ابزار دیگری در صورت غفلت، موجب خسران و ضرر می‌شود. ما دیدیم که سال گذشته، عده‌ای از شرایط و ظرفیت تلگرام سوءاستفاده کردند و شرایط خشونت و اغتشاش را به وجود آوردند که بر همین مبنا شورای عالی امنیت ملی تصمیم به فیلتر تلگرام گرفت. اما تلگرام، تنها یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در جنگ رسانه ای مورد استفاده قرار بگیرد."

سبحانی‌فر ادامه داد: بدون تردید، در صورت عدم آگاهی و تولید محتوای متناسب با شرایط داخلی کشور و بدون توجه به اتاق‌های فکری که به طور دائم در صدد ضربه‌زدن به کیان این نظام و انقلاب هستند، راه به جایی نمی‌بریم و نمی‌توانیم انتظار برد داشته باشیم. 

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس دهم خاطرنشان ساخت: تلگرام یک ابزار است و هر زمان می‌تواند تغییر کند و جایگزین دیگری پیدا کند. جنگ رسانه‌ای موضوعی فراتر و عمیق‌تر است. در این عرصه تنها نمی‌توان به یک اپلیکیشن خاص بسنده کرد و موضوع را در این حد و اندازه، کوچک دید. به هر حال در زمان مقتضی وقتی پای مصالح ملّی به میان آمد، شورای عالی امنیت ملی ورود کرد. این نشان می‌دهد دستگاه‌های متولی متوجه حفظ مصالح ملی هستند ولی ما در جنگ رسانه‌ای نیاز به آگاهی‌رسانی به عموم مردم داریم. این اطلاع‌رسانی باید در ابعاد مختلف و از طریق گوناگون انجام گیرد و در این راستا نیز باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

سبحانی فر درباره توفیق دولت در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیز چنین گفت: بسترهای حمایتی مناسبی برای پیام‌رسان‌های داخلی فراهم شده و دولت تمام همت خود برای این حمایت را به کار گفته است. 

وی با بیان این که "هم‌اکنون عضویت ۲۵ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های بومی ثبت شده" تصریح کرد: علاوه بر حضور ۲۵ میلیونی، گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیون کاربر فعال در این پیام‌رسان‌ها وجود دارند و در آینده این رقم حتما رو به افزایش هم خواهد گذاشت.

رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس دهم یادآور شد: البته یک نکته را نباید از نظر دور داشت؛ در مورد پیام‌رسان‌های داخلی تنها حمایت دولت کافی نیست، یعنی نمی‌توان از دولت انتظار داشت به جای پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت کند. بدون‌شک پیام‌رسان‌های داخلی برای آنکه بتوانند فناوری اپلیکیشن‌های خارجی را در اختیار داشته باشند و سرویس‌های کارآمد و جذاب آن‌ها را ارائه کنند، نیازمند حمایت دولت هستند اما باید در نظر داشته باشیم که این حمایت‌ها باید با توان فنی و اجرایی آن‌ها تناسب داشته باشد. 

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من، دولت باید ارزیابی دقیق و فنی نسبت به حجم پول پرداختی به این شرکت‌ها و موفقیت‌ها و ناکامی‌های آن‌ها داشته باشد. این مدتی که گذشت، فرصت خوبی برای محک زدن کارآمدی پیام‌رسان‌های داخلی بود. من قبلا هم گفتم حمایت‌های مالی و غیرمالی از اَپ‌هایی که توان فناوری و اجرایی مؤثر ندارند موجب هدر رفتن منابع و تشدید بی‌اعتمادی جامعه نسبت به کل این مجموعه می‌شود. البته گزارش نهایی را باید مراجع قانونی ارائه دهند. مسؤولان فیلترینگ کشور ارزیابی دقیق و واقعی از حجم و تعداد مخاطبان تلگرام و سایر اَپهای فیلتر شده خارجی قبل و بعد از فیلتر آنها داشته باشند تا متوجه اثربخش بودن یا تحریک کننده بودن قضیه فیلترینگ بشوند. بررسی اقبال مردم به اپلیکیشن‌های فیلتر شده در پی ارتقاء خدمات و سرویس‌های ارائه شده این شرکت‌ها بسیار مهم است.

فیلتر تلگرام طلایی و هاتگرام ، سوالی دیگر بود که سبحانی فر در این باره بدان پاسخ داد.

وی گفت: آن چه بدیهی می‌نماید، پایش و ارزیابی سیاست‌ها و روش‌های به‌کارگرفته شده در دوره‌های زمانی مشخص است. این موضوع در همه جهان روالی تعریف شده است. در کشور ما نیز بر چنین سیاقی عمل می‌شود. یعنی باید پس از اجرایی‌شدن یک یا چند سیاست در یک دوره مشخص، عملکردها و دستاوردهای حاصل از آنها مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد. این امر در مورد فیلترینگ تلگرام نیز قابل بررسی است.

سبحانی‌فر افزود: باید مسئولین با بررسی های کارشناسانه مشخص کنند به چند درصد از اهداف تعیین شده در فیلترینگ دست یافته اند؟ اگر این اقدام، موفقیت آمیز بوده، تسرّی‌دادن آن منطقی است و در غیر این صورت باید راه‌های دیگری را امتحان کرد. واقعیت این است که در یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار، باید عیار دشمن را به خوبی بشناسیم و هیچ زاویه ای را مورد غفلت قرار ندهیم. 

 

۴۹